Friday 21 August 2015

Elak Komplikasi Anemia Semasa Kehamilan

Keletihan Semasa Kehamilan?

Adakah anda atau isteri anda tengah mengandung dan rasa letih? Ramai wanita mengandung menganggap kesan letih, emosi terganggu atau lemah badan hanyalah simptom biasa dialami akibat perubahan hormon kehamilan terhadap tubuh.

Sebenarnya sangkaan tersebut salah kerana wanita yang mengalami simptom sebegitu tengah mengalami masalah lebih serius iaitu anemia yang bukan sahaja kekurangan darah, tetapi kurang zat besi.



Zat besi adalah komponen utama dalam sel darah merah yang menghantar oksigen ke seluruh badan. Wanita hamil memerlukan zat besi tambahan bagi menghasilkan lebih banyak darah untuk menampung keperluan diri dan bayi.

Jika tidak diberi perhatian kepada gejala anemia seperti pucat, letih, lesu, sesak nafas atau jantung berdegup laju, wanita hamil mungkin menghadapi risiko komplikasi kehamilan. Komplikasi akibat anemia ini boleh mengakibatkan keguguran, kelahiran pramatang, saiz bayi yang kecil atau koma yang mungkin menyebabkan ibu meninggal dunia.

Dalam kebanyakan kes, doktor mengesyorkan pengambilan pil zat besi tambahan bagi merawat anemia dan ibu hamil boleh memilih rumusan sesuai dengan badannya terutama bagi yang sukar menerima rasa logam pil zat besi dan tidak mahu kesan sampingan.

Besi dan Asid Folic

Mengapa anda memerlukan kedua-dua besi dan asid folic semasa mengandung? Besi menghasilkan haemoglobin yang membawa oksigenkepada semua sel dalam badan anda. Besi juga menguatkan badan untuk melawan jangkitan. Anda juga memerlukan besi untuk menghasilkan tenaga daripada makanan. Oleh sebab itu, tahap besi yang rendah membuatkan anda letih lesu.

Asid folic adalah keperluan untuk penyerapan besi, dan penting dalam pembentukan dan penyelenggaraan RBCs serta menyokong fungsi otak dan perkembangan bayi.

NUTRILITE Iron Folic adalah kombinasi unik besi dan asid folik yang menyediakan badan anda terbaik untuk menerima dan mudah menyerap besi.

Nutrilite Iron Folic

120 tablets untuk 2-4 bulan.

Sumber zat besi organik untuk ibu mengandung terutamanya pada 12 minggu pertama untuk elak keletihan dan membantu perkembangan otak bayi.

Membantu wanita membentuk sel darah baru selepas kitar haid dan juga mereka yang memerlukan zat besi disebabkan oleh penyakit anemia.


Ekstrak daripada sumber organik


Kami membuat eksperimen untuk membandingkan supplement zat besi yang terdapat di pasaran dengan NUTRILITE Iron Folic. Jelas bahawa NUTRILITE adalah ekstrak daripada sumber organik, iaitu sayur bayam (spinach concentrate) yang selamat dan senang diserap oleh badan.



Kandungan dan Cara Penggunaan
1 tablet mengandungi 10mg ferrous fumarate dan ferrous gluconate (2 sumber zat besi), dan 0.133 mg asid folic.

Dewasa ambil 1 hingga 2 tablet selepas makan. Tidak lebih daripada 2 tablet sehari. Jangan ambil bersama kopi dan teh kerana ia mengurangkan serapan zat besi.